Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frank en Fien - WaarBenJij.nu Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frank en Fien - WaarBenJij.nu

Goodmorning Vietnam!

Door: Josephine

Blijf op de hoogte en volg Frank en Fien

15 November 2014 | Vietnam, Hanoi

Vanuit Koh Samet hebben we een helse tocht naar het vliegveld van Bangkok overleefd. Niet zozeer hels omdat de boot zonk of de taxi in een ravijn stortte, maar meer omdat ik van ellende niet meer wist wat links of rechts was. Toen ik 4 jaar geleden alleen rondreisde heb ik 3 maanden lang op straat van alles en nog wat gegeten zonder iets op te lopen en nu ben ik van een of andere salade 2 dagen ziek geweest. In Hanoi hadden we gelukkig een heerlijk hotel geregeld, waar ik een dagje uit heb kunnen zieken. Frank is in z'n eentje naar het War Museum geweest en heeft op straat kennis gemaakt met de Vietnamezen die in groepen om hem heen stonden om hun Engels te oefenen. Wij leren hier over de rijke (lees: oorlogs-) geschiedenis van Vietnam - de Chinezen, Jappen, Fransen & Amerikanen hebben hun voetsporen achter gelaten en later hebben ook de Cambodjanen nog een poging gewaagd. De Vietnamezen hebben hun land eigenlijk pas dik 30 jaar weer terug in eigen handen. Ongelooflijk hoe welkom je je hier als toerist desondanks toch voelt. Donderdagavond wel samen uit eten geweest bij Green Mango (www.greenmango.vn), echt waanzinnig goed!

Vrijdag hebben we door het oude gedeelte van Hanoi gelopen en hebben we pas echt kennisgemaakt met de gekte die hier alledaagse kost is. Auto's, taxi, fietsers en vooral brommers scheuren rakelings langs elkaar heen en meerdere keren zijn we op een haar na geraakt. Al rennend en gierend van de lach staken we de straten over. Vietnamezen lachten ons dan weer vierkant uit, want niemand rent hier. Iedereen loopt kalm en vertrouwt er op dat hun stadgenoten ze zien en ontwijken. In de middag nog een stukje cultuur gesnoven door een bezoek te brengen aan de Hoa La gevangenis waar alles en iedereen in het verleden gevangen heeft gezeten tijdens de vele bezettingen die Vietnam gekend heeft. Onze volgende verplichte stop was de 'Beer Corner' waar je op straat op krukjes (ja Frank heeft genoten met z'n benen in z'n nek) lokale biertjes drinkt. Na een paar biertjes was het nog lastiger om wijs te worden uit alle kleine straatjes in de stad en zijn we verdwaald om vervolgens in ' The French Quarter' op een terras te belanden bij een tentje genaamd: 'Pane e Vino' (ontzettend Vietnamees zoals je je kunt voorstellen). Mijn maag had na wat zware dagen erg veel behoefte aan Westers eten, dus voor allen die denken dat Frank hiervoor verantwoordelijk was: niet waar! De wijnimporteur van het restaurant zat naast ons te eten en trakteerde op limoncello en grappa, ja zo een avond werd het...

Vandaag weer een dagje door de stad gebanjerd, er is zo ongelooflijk veel te zien. Het Vietnamese Museum of National History (waar nog duidelijker werd dat Vietnam sterke communistische roots heeft), West Lake (gadverdamme wat een ranzige bende), het Mausoleum met het beroemde plein waar Ho Chi Minh de onafhankelijkheidsverklaring voorlas (Uncle Ho zelf verblijft momenteel, gebalsemd en wel, voor restauratie bij zijn vrienden in Rusland). Tot slot op een rooftop midden in de stad maar weer een drankje gedronken en hapje gegeten met een schitterend uitzicht over Hoan Kiem Lake, midden in de stad. Morgen vertrekken we voor 3 dagen naar Halong Bay (Unesco World Heritage) waar we op een boot zullen slapen en de baai gaan verkennen, ik kijk uit naar een nieuw avontuur!

• 16 November 2014 - 15:46

Peter Van As:

Hallo lieve reizigers,
    Mooie verhalen weer hoor, ja ja echt een gekkenhuis dat Nam en eigenlijk heel Azie wel toch.
    Ik mis jullie hoor, de traantjes zitten er net achter soms, nu m'n dierste dierbaren zover van me vandaan zijn.! Pff. Maar okay, het lijkt er op dat het met Silvester en Valentin goed gaat, hopelijk blijft dat zo.
    By the way: dat bekpekken schrappen we nu wel effen uit jullie reis he.!? Limoncello, Grappa en het eten is dus gewoon decadent, dat kan echt niet.!! Ik heb je vandaag een app gestuurd van ons ontbijt. Wel iets voor jou Fien.? PANNEKOEKEN
    Goeie vaart straks, relax, maar let ook steeds goed op elkaar, het is daar nodig.
    Dikke Zoenen, ook van Neusa.XX

• 21 November 2014 - 15:42

Jori C.:

Mooie foto's. En leuk die van jullie samen! Echt totaal een andere cultuur dan in ons landje.
    Enjoy! x